Liliana Gassiot entrecroise plusieurs techniques dans son travail, allant de grands formats

aux plus petits . Expatriée, elle aborde des sujets liées à la naissance, à l’appartenance, à

l’environnement et ses empreintes, en manifestant une forme de simplicité dans sa démarche,

se servant de matériaux qui l’entourent.

 

Principalement au fil, elle représente la nature et la femme, un genre de paradis perdu.

Sans avoir une approche maniériste du travail au fil, Liliana Gassiot retrouve par ce médium

une tradition de son pays d’origine, la Roumanie, qu’elle a quitté à l’âge de 21 ans. La

répétition et la sensualité de ces gestes transmis chez elle de mère en fille sont un lien réel

d’appartenance affective qui font référence à sa culture, mais qu’elle exploite librement.

En rehaussant de couture ses photographies de corps ou de sous-bois, elle entre dans

le secret de ces formes, qu’elle habite en accentuant certains détails. Ailleurs quelques

noeuds foetaux se déploient croqués au fusain sur de grandes feuilles blanches. Sur

des papiers plus fins toute une iconographie florale ou féminine apparaît par frottage au

graphite . En brodant de fil noir des draps blancs, elle crée de grands dessins en forme de

conte de fée selon une imagerie symbolique romantique. Aussi, ces lumineux petits portraits

de femmes légères, cousus aux fils de couleurs sur des mouchoirs. Elle intervient à

la machine à coudre sur des pages, créant ainsi plusieurs éditions de livres d’artiste, tout

en mêlant textes et application de teintes de fleurs.

 

Par ses diverses interventions, Liliana Gassiot semble vouloir suturer un monde en fuite, en

rassemblant l’organique au végétal et inversement.

 

Carmilla Schmidt


Liliana Gassiot explores a variety of techniques in her works which range from small to large format.

From stitching on photographs, to the creation of large-scale paintings, she draws inspiration from her experience, and the everyday materials that she finds in her environment.

 

Gassiot's work represents nature and women, a kind of lost paradise.

 

Her work explores themes related to birth, belonging, the environment, and its imprints.

By using everyday materials drawn from the world around her she reinvents traditional techniques, and breathes new meaning into motifs and symbols.

 

In using needle work as a means of expression, she does not seek to create technical examples of embroidery, but rather uses this material to connect with themes from her past.

Liliana Gassiot rediscovers through this medium a tradition from her country of origin, Romania, which she left at the age of 21. The repetition and the sensuality of these gestures transmitted to her from mother to daughter are a real bond of affective belonging that refer to her culture, which she reinvents through her own approach to using needle and thread.

 

By stitching on her photographs, bodies or undergrowth, she enters into the secrets of these forms, which she inhabits by accentuating certain details.

 

Motifs appear and unravel, fetal knots unfold sketched in charcoal on large white sheets. On thinner papers a whole floral or feminine iconography appears by rubbing graphite.

By embroidering white sheets with black thread, she creates large designs in the shape of fairy tales and romantic  symbolic imagery. Gassiot also creates delicate portraits of women, sewn with colored threads on handkerchiefs. She uses the sewing machine to stitch on pages, and by mixing texts with layers of flowers she creates editions of artist's books.